’Kleurenblind zijn heeft zo zijn voordelen: ik concentreer me puur op vorm’

Nieuwsgierigheid is de grote drijfveer voor beeldhouwer Kees Elffers (1962). Niet alleen zijn brede achtergrond in zowel kunst als wetenschap (kunstacademie en medicijnen), maar ook zijn oeuvre getuigt hiervan. Zijn werk is het resultaat van een doorlopend onderzoek naar materialen en vormen.

Kees maakt het zichzelf niet gemakkelijk in zijn zoektocht: hij gebruikt stevige, harde en ruwe materialen als staal, hout en steen. Door het intensieve contact met het materiaal weet hij als geen ander de kwetsbaarheid maar ook de kracht ervan te lokaliseren. Het uitvergroten daarvan en het tegen elkaar uitspelen van verschillende materialen leveren de contrasten die de essentie vormen van zijn objecten. Vorm is dan ook dominant in zijn visie; kleur is van ondergeschikt belang.

 

Maar het zijn juist ook deze contrasten die een soort twist geven aan de zo robuuste, solide objecten waardoor ze geenszins saai zijn en blijven verrassen. Het lijkt alsof de kunstenaar de toeschouwer via zijn werk een relativerende knipoog wil geven.

Zijn passie voor autonome kunst weerhoudt Kees er niet van om zich ook met veel plezier te begeven op het terrein van toegepaste kunst. Daarin springen door het originele gebruik van verschillende materialen en de onalledaagse vormgeving, met name zijn meubels in het oog. Deze worden ofwel als unica, ofwel in kleine series gemaakt onder het label 11ART.


 

Opdrachten, huur en lease

Kees maakt ook werk in opdracht, vooral meubels. Het is werk op maat, precies aangepast aan de plaats waar het komt te staan of te hangen én aan de smaak van degene voor wie het bedoeld is. Je kunt altijd contact opnemen om van gedachten te wisselen voor een opdracht.

In plaats van kopen, kunnen Kees’ objecten ook gehuurd of geleast worden. Ook hier geldt dat je contact kunt opnemen om de mogelijkheden te verkennen.